FANDOM

Mursuvaari

Mursumaan presidentti Mursuvaari

Mursumaan lippi

Mursumaan lippu

Mursumaa (virallisesti Mursumaan tasavalta), (englanniksi Walrusland, mursukielellä Wallanti) on mikrovaltio Suomessa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa. Lisäksi 100 neliömetrin kokoinen Pallolan kunta sijaitsee Keski-Pohjanmaalla. Mursumaa on IML:n jäsen.

Historia Muokkaa

Pääartikkeli:Mursumaan historia

Mursumaa perustettiin 12. elokuuta 2018, jolloin alue itsenäistyi Suomesta.

Mursumaassa käytiin 21-24. marraskuuta 2018 Mursumaan sotana (virallisesti Mursumaan sisällissota) tunnettu sota Mursumaan joukkojen ja Lego-ukkojen välillä. Mursumaa kuitenkin voitti Kiokin taistelun ja lopulta koko sodan. Mursumaa pysyi tasavaltana, kun hävinneiden Lego-ukkojen tavoitteena oli tehdä Mursumaasta kuningaskunta.

Mursumaa liittyi 10. tammikuuta 2019 Itsenäisten mikrovaltioiden liiton eli IML:n jäseneksi.

Nallelan Sanomat

Nallelan Sanomat ilmoittaa Mursumaan itsenäistymisestä

Väestö ja kansalaiset Muokkaa

Mursumaassa oli 14. helmikuuta 2019 63 asukasta, joista virallisia kansalaisia oli 19. Loput ovat eläimiä, jotka tunnustavat kuitenkin asuvansa Mursumaan alueella. Suurin osa Mursumaan asukkaista asuu Kiokin kaupungissa. Mursumaan asukasluvultaan seuraavaksi suurimmat kaupungit ovat Eteläkylä, Mutkakylä ja Pallola.

Mursumaan alue Muokkaa

Mursumaan alueella on enimmäkseen metsää ja lisäksi taloja. Mursumaan alueen kokonaispinta-ala on yhteensä noin 8,8 neliökilometriä.

Uusin aluemuutos tapahtui helmikuussa 2019, jolloin Junakylän kunta liitettiin Mursumaahan.

Kaupungit ja kunnat Muokkaa

Mursumaa on jaettu 24 pienempään alueeseen, joilla on sekä suomen- että mursukieliset nimet:

Kiokin lippu

Kiokin kaupungin lippu

  • Kioki, (suomeksi koirien kaupunki), talo ja sen piha Keski-Mursumaassa. 43 asukasta, joista 2 ihmisiä ja loput eläimiä.
  • Majavakylä (Majavati), metsä Kiokin eteläpuolella. Ei virallisia asukkaita, eläimiä käy säännöllisesti.
  • Närhimetsä (Narhforsta), oli ennen osa Kiokia ja Ankkakylän kuntaa, sijaitsee Kiokin itäpuolella. Ei asukkaita.
  • Metsä-Aasila, (Forsta Asila), pohjoisosan metsä. Ei asukkaita.
  • Poropukki, metsä vielä pohjoisempana kuin Metsä-Aasila, tien toisella puolella. Ei asukkaita.
  • Oravakylä (Oravati), pieni metsäalue. Ei asukkaita.
Oravakylän vaakuna

Oravakylän vaakuna

  • Pöllömetsä (Ovla Forsta), pohjoisosan metsäalue. Ei asukkaita.
  • Iso-Metsä (Be Forsta), suuri metsäalue erillään muusta Mursumaasta. Ei asukkaita.
  • Pikku-Metsä (Smo Forsta), kunta aivan Mursumaan lounaisosassa. Ei asukkaita.
  • Kuusimetsä (Gjasu Forsta), kunta Mursumaan luoteisnurkassa. Ei asukkaita.
  • Syrjä-Metsä (Onkla Forsta), kunta maan länsiosissa. Ei asukkaita.
  • Ankkasaari (Wädä Aolad), saari maan länsiosissa. Ei asukkaita.
  • Sorsasaari (Sjorsa Aolad), saari Ankkasaaren pohjoispuolella. Ei asukkaita.
  • Eteläsaaristo (Sada Aolad), koostuu seitsemästä pikkusaaresta. Ei asukkaita.
  • Pohjoissaaristo (Norda Aolada), neljä pikkusaarta. Ei asukkaita.
  • Suo (Saod), suuri suoalue maan itäosissa. Ei asukkaita.
  • Rantametsä (Paots Forsta), maan pohjoisin osa. Ei asukkaita.
  • Välimetsä, (Vjolga Forsta), maan kaakkoisin osa. Ei asukkaita.
  • Pallola, (Bollanti), kunta maan eteläosassa. Kaksi ihmisasukasta ja yksi koira.
  • Ankkakylä (Wädäti), Mursumaan eteläisin kunta. Neljä ihmisasukasta.
  • Mutkakylä (Ljongati), Mursumaan kaakkoisosassa. Kaksi ihmisasukasta, lisäksi koira ja kissa.
  • Jokikylä (Rvati), Mursumaan kaakkoisosassa. Eläimiä käy päivittäin, ei virallisia asukkaita.
  • Eteläkylä (Sadati), Mursumaan eteläosassa. Viisi ihmisasukasta.
  • Junakylä (Tranti), Mursumaan keskiosissa. Yksi ihmisasukas.

Kulttuuri Muokkaa

Mursumaassa juhlitaan eniten itsenäisyyspäivää ja joulua. Kulttuuri muistuttaa pääosin suomalaista kulttuuria.

Kansallistunnukset Muokkaa

Mursumaan lippu on Mursumaan kansallistunnuksista tärkein. Laki Mursumaan lipusta koskee sen käyttöä. Lipussa on keskellä vihreä raita, muuten se on sininen.

Myös Mursumaan vaakunalle on oma laki, Laki Mursumaan vaakunasta. Vaakunassa on keskellä vihreä raita ja muuten se on sininen. Vaakuna muistuttaa siis muuten Mursumaan lippua, paitsi että raidat ovat eri päin.

Mursumaan kansallislaulu on Oi Mursumaa. Laulun on säveltänyt ja kirjoittanut Mursuvaari. Kansallislaulu on käännetty myös mursukielelle.

Ruokakulttuuri Muokkaa

Mursumaalla on lukuisia omia ruokia. Suosituimmat Mursumaassa keksityt ruoat ovat bollan (lihaa ja kasviksia pallon muotoisena taikinan välissä) sekä glögiä muistuttava joulumehu, ja monet muutkin ruoat. Mursumaan ruokakulttuuri on saanut hyvin kansainvälisiäkin vaikutteita.

Juhlat Muokkaa

Mursumaalla on muutamia juhlapäiviä, jotka ovat järjestyksessä vuoden alusta vuoden loppuun:

  • 1. tammikuuta: Uudenvuodenpäivä
  • 6. tammikuuta: Loppiainen
  • 9. tammikuuta: IML:n päivä
  • 10. tammikuuta: IML:n liittymisen päivä
  • Pääsiäinen on Mursumaassa usein maaliskuun lopussa
  • 5. toukokuuta: Itsenäisyyspäivä
  • Toukokuun toinen sunnuntai: Äitienpäivä
  • 26. kesäkuuta: Juhannus
  • 12. elokuuta: Itsenäisyysjulistuksen päivä
  • 1. lokakuuta: Mursumaan Puolustusvoimien päivä
  • 8. marraskuuta: Mursumaalaisen kirjallisuuden päivä (Kalle Nallen talo julkaistiin tuolloin vuonna 2018)
  • Marraskuun toinen sunnuntai: Isänpäivä
  • 24. marraskuuta: Mursumaan sodan muistopäivä
  • 24. joulukuuta: Jouluaatto
  • 25. joulukuuta: Joulupäivä
  • 26. joulukuuta: 2. joulupäivä

Kirjallisuus Muokkaa

Mursumaassa kirjallisuus on suosittua. Luetuin mursumaalainen kirja on Iso Mursukirja ja luetuin sanomalehti Nallelan Sanomat. Suosituimpia sarjakuvia on Aku Ankka. Lisäksi erityisen suuren suosion on saavuttanut Kalle Nalle-kirjasarja, jonka ensimmäinen osa Kalle Nallen talo ilmestyi vuonna 2018.

Urheilu Muokkaa

Mursumaan kansallisurheilulaji on pulkkahiihto, jossa liikutaan pulkalla sauvoilla vauhtia työntäen.

Mursumaalla on omat jalkapallo- ja jääkiekkojoukkueet. Ne eivät ole pelanneet vielä kansainvälisiä otteluja, mutta kuntien ja alueiden kesken on pelattu kerran jalkapallossa Mursumaan Cupia. Voiton vei Kiokin joukkue. Mursumaassa pelataan sählyssä yksi kaupunkien välinen ottelu noin kerran viikossa.

Joulukuussa 2018 alkoi Mursumaan jääkiekkosarja. Ensimmäisen mestaruuden voitti Majavat-niminen joukkue.

Työt ja palvelut Muokkaa

Mursumaassa on pankki ja matkamuistokauppa sekä sadipaja, jossa tehdään Mursumaan sadi-rahat. Kaikki asukkaat käyvät töissä Suomen puolella, paitsi vuoden 2018 syyskuun alussa aloittaneiden pankin ja matkamuistokaupan sekä sadipajan työntekijät. Lisäksi 18. tammikuuta 2019 alkaen Mursumaa aloitti passien valmistuksen kansalaisilleen.

Liikenne Muokkaa

Mursumaassa on yksi liikenteeseen tarkoitettu auto ja kolme polkupyörää. Lisäksi Mursumaan Puolustusvoimat omistaa autoja, polkupyöriä ja mönkijän.

Mursumaa-rekisterinumero

Mursumaalainen auton rekisterinumero

Luonto ja eläimet Muokkaa

Mursumaassa on paljon erilaisia eläimiä. Lisäksi siellä on akvaario. Mursumaan alueesta suurin osa on metsää. Lisäksi siellä on 5 taloa. Mursumaan alueella kävi kesällä 2018 siili, joka tuli usein lännestä, Suomen puolelta. Mursumaan metsissä asuu lintuja, kuten käpytikkoja, talitiaisia, punatulkkuja, peippoja ja räkättirastaita sekä oravia, harakoita ja variksia. Alueella on havaittu myös varpushaukka ja jänis, mutta tällöin se kuului vielä Suomeen.

Mursumaan alueella on lisäksi neljätoista saarta. Saaret ovat Ankkasaari, Sorsasaari, Joutsensaari, Mäntysaari, Kuusisaari, Koivusaari, Pöllösaari, Majavasaari ja Pikkusaari sekä viisi muuta. Mursumaan alueesta noin 350 neliömetriä on vettä.

Yleisimmät puulajit ovat kuusi ja mänty, sekä koivu paikoitellen. Lisäksi Mursumaassa on marja- ja syreenipensaita sekä muutama pihlaja. Mursumaan kansallispuu on kuusi.

Mursumaan kansalliseläin on mursu, kansallislintu pöllö ja kansalliskukka voikukka.

15. tammikuuta 2019 Mursumaan eduskunta päätti kolmen luonnonsuojelualueen perustamisesta Mursumaan alueelle. Alueet ovat Suon luonnonsuojelualue ja Rantametsän luonnonsuojelualue. Lisäksi osa Närhimetsästä on luonnonsuojelualuetta.

Kielet Muokkaa

Pääartikkeli:Mursukieli

Mursumaalla on kolme virallista kieltä: mursukieli, suomi ja englanti. Mursukieltä osaa alueen asukkaista 43. Loput puhuvat vain suomea. Mursukieli on saanut vaikutteita erityisesti suomesta, englannista ja ruotsista.

Suomi-Mursukieli lyhyt sanasto Muokkaa

Pääartikkeli:Mursukieli

Katso myös Mursumaan alueiden mursukieliset nimet.

Talous Muokkaa

Mursumaa hankkii tuloja esimerkiksi myymällä Kalle Nalle-kirjoja, Nallelan Sanomat-lehtiä, ja lisäksi tekemällä lumenauaraustöitä ja jätehuoltotöitä eli roskien roskikseen viemistä. Lisäksi 16. tammikuuta 2019 aloitti Mursumaan Postilaitos, joka aikoo ehkä tehdä postimerkkejä.

Valuutta Muokkaa

Pääartikkeli:Mursumaan Sadi

Mursumaan valuutat ovat euro ja sadi, joka on arvoltaan 1 sentti. Arvokkain sadi-raha on arvoltaan tuhat euroa. Mursumaan sadit valmistetaan Mursumaan omassa Sadipajassa.

Mursumaan Sadi

Mursumaalainen 5000 sadin arvoinen seteli, vastaa arvoltaan 50 euroa.

Politiikka ja lait Muokkaa

Pääartikkelit:Mursumaan politiikka ja Mursumaan perustuslaki

Mursumaan laeista tärkein on Mursumaan perustuslaki, jota päivitettiin 12. helmikuuta 2019. Presidentin kausi pidennettiin enintään kahteen vuoteen ja perustuslakia selvennettiin.

Mursumaa liittyi tammikuussa 2018 Itsenäisten mikrovaltioiden liittoon ja helmikuussa United Micronations-liittoon.

Eduskunta ja puolueet Muokkaa

Mursumaan tärkein poliittinen ja hallinnollinen elin on Mursumaan eduskunta. Siihen kuuluu 24 kansanedustajaa, joista 8 on samalla ministereitä. Eduskuntaa johtaa pääministeri.

Mursumaassa oli helmikuussa 2018 - puoluetta, jotka olivat eduskuntapaikkoineen:

Puolustusvoimat Muokkaa

Pääartikkeli:Mursumaan Puolustusvoimat

Mursumaan Asevoimat (myöhemmin Puolustusvoimat) perustettiin 1. lokakuuta ja ne taistelivat ensimmäisen kerran Mursumaan sodassa Lego-ukkoja vastaan voittaen sodan. Asevoimat-nimi muutetiin 1. joulukuuta puolustusvoimiksi eduskunnan päätöksen mukaisesti. Päätöstä perusteltiin Mursumaan rauhoittuneella tilanteella. Puolustusvoimat ovat maan pieneen kokoon nähden vahvat. Kalustoon kuuluu kuusi autoa, kahdeksan polkupyörää, mönkijä ja muuta kevyempää kalustoa. Asevoimien kokonaisvahvuus oli helmikuussa 2019 22 sotilasta.

Mursumaan itsenäisiksi tunnustamat valtiot Muokkaa

Kaikki IML:n jäsenmaat

Kaikki YK:n jäsenmaat

Ja nämä mikrovaltiot

-Alhonmaa

-Liposlavia

-Mueleja Insulo

Mursumaan itsenäisyyden tunnustavat valtiot Muokkaa

-V&V Valtio

-Mueleja Insulo

Lisää tietoa Mursumaasta Muokkaa

Mursumaasta löytyy tietoa myös Mursumaa Wikiasta ja englanninkielisestä MicroNations Wikistä. Lisäksi Mursumaalle on oma blogi, mursumaantasavalta.blogspot.com. Katso myös sivu Mursumaasta mursukielellä.